*بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم*  

موضوع: راه‌هاي دعوت به نماز(1)

1- پاسخگويي به سؤالات ديني نوجوانان نسل نو، سؤال دارد مثلاً؛ سؤال: فرق بين شاه و ولايت فقيه چيست؟ قبلا به طاغوت مي‌گفتند: بله قربان، حالا هم به ولايت فقيه مي‌گويند: بله قربان! جواب: الف: - شاه گناهکار است، ولايت فقيه عادل است. ب: - شاه نظر خودش را مي‌گويد، ولايت فقيه نظر قرآن را مي‌گويد. ج: - هدف شاه اين است كه آمريكا راضي شود، هدف ولايت فقيه اين است كه خدا راضي باشد. سؤال: چرا به هنگام نماز رو به قبله مي‌ايستيم؟ جواب: يهودي‌ها به يک طرف مي‌ايستند، اگر بايستيم جزء حزب آنها می‌شويم، و مسيحي‌ها به طرف ديگر، که اگر به آن طرف هم بايستيم، جزء حزب آن ها می‌شويم، ما می‌خواهيم مستقل باشيم و لذا به اين دو طرف نبايد باشيم. پس رو به کعبه نشانه استقلال ما ست. سؤال: چرا نماز عربي است؟ من مي‌خواهم فارسي نماز بخوانم. جواب: همه‌ي خلبان‌ها، هرجاي كره‌ي زمين بخواهند حرف بزنند بايد زبان انگليسي باشد. اتحاد و هماهنگی زيبنده است. سؤال: مگر خدا به نماز ما نياز دارد؟ جواب: نه! همه‌ي ما نماز بخوانيم يا نخوانيم، خدا نياز ندارد، ولی خداوند نور آسمان و زمين است، مثلا يك لامپي كه روشن است همه استفاده کنند چيزي به لامپ اضافه نمي‌شود، استفاده هم نکنند چيزي از نورش كم نمي‌شود. سؤال: چرا كشورهايي كه نماز مي‌خوانند عقب افتاده هستند؟ جواب: براي اينكه قرآن هم فرموده: «أَقيمُوا الصَّلاة» (بقره/43) نماز بخوان. هم فرموده: «وَ اعْلَمُوا» (بقره/194) درس بخوان. اگر ما نماز خوانديم، درس نخوانديم، هواپيماي اف 16 نمي‌توانيم بسازيم. چرا؟ براي اينكه به يك جمله عمل که قرآن می فرمايد: «تَعْقِلُون‏» (بقره/44) تعقل، فکر کنيد «تَعْلَمُون‏» (بقره/22) علم بياموزيد، همان ديني كه مي‌گويد: سجده كن، همان دين مي‌گويد: تعقل كن. همان ديني كه مي‌گويد: عبادت كن، همان دين مي‌گويد: برو درس بخوان. اگر شما انار خوردي خوب يک نوع ويتامين دارد، نگو: چرا ويتامين انگور ندارد، هر ميوه‌اي ويتامين مخصوص خودش را دارد. سؤال: پوشش و حجاب در نماز برای چيست؟ مگر خدا نامحرم است؟. جواب: پوشش و لباس نشانه محرم و نامحرمي‌نيست، بلکه نشانه ادب هم هست. مثلا اگر فرد متشخصی وارد خانه‌ي شما ‌شود، محرم هم که باشد شما لباس مناسب به تن می کنيد. پس اين پوشش براي ادب است.

2- آثارتوجه به نعمت‌هاي الهي قرآن مي‌فرمايد: «وَ إِنَّها لَكَبيرَة إِلاَّ عَلَى الْخاشِعين‏» (بقره/45) نماز سنگين است مگر برای افراد خاشع. پس ما بايد خشوع را زياد كنيم، خشوع زياد شد نماز راه مي‌افتد. خشوع چيست؟ خشوع يعني طرف شرمنده از لطف و محبت و نعمت ها شود. مثلا پدر و مادر حرفي مي‌زنند، بچه با گردن كلفتي در جواب آن ها مي‌گويد: نه! پدر هم مي‌گويد: باباجان! براي ثبت نامت براي كفش، لباس، سفر، بيماري‌ تو چقدر خرج کرده‌ام، اگر نعمت‌ها و خدمات را بگويند، بچه هم مي‌گويد: چشم! ما هم بايد نعمت‌هاي خدا را براي مردم گوش زد کنيم تا نسبت به خدا خاشع شوند. سؤال: از نظر عقلي ما دين داشته باشيم و نداشته باشيم چه ضرری دارد؟ جواب: بعضي خانمها دو تا كتاب که مي‌خواند، حجابش بد مي‌شود که آثار مخربی دارد؛ اول: ضرر بدحجابي ضربه‌ي علمي‌است. اگر دين هم نيست، انسان نبايد به ديگران ضربه علمی بزند. چون اگر خود نمايی و آرايش باشد، پسرها حواسشان پرت مي‌شود، ضربه‌ي علمي‌مي‌خورند. جواني گفت: هر سال شاگرد اول مي‌شدم، به خاطر علاقه به يک دختر، هرچه به كتاب نگاه مي‌كنم نمي‌فهمم. اين جلوه‌گري‌ها شيرين نيست. دوم: در قرآن آياتي داريم که: «ذُو انتِقام‏» (آل‌عمران/4) يعني خدا انتقام مي‌كشد. شما دل اين جوان را بردي، فردا هم يك ديگری، خودش را نشان شوهر شما مي‌دهد، دلش را مي‌برد. می‌فرمايد: «مَنْ غَشَّ غُش» (كافي/ج5/ص108) كسي كه كلك بزند، كلك مي‌خورد. و يا: «مَنْ حَفَرَ بِئْراً لِأَخِيهِ وَقَعَ فِيهَا» (بحارالانوار/ج72/ص321) هركس براي كسي چاهی بكند خودش در چاه مي‌افتد.

3- بيان زيبايي‌هاي نماز زيبايي‌هاي نماز را بگوييم. كتابي است به نام پيوندهاي نماز، حدود دويست سر نکته زيبا در نماز. مثال: كسي كه لباس مي‌شويد، آثار مثبت ديگری هم دارد، عرق بدنش هم درمي‌آيد، غذايش هم هضم مي‌شود. ايام فراغتش هم پر مي‌شود. ورزش هم مي‌كند. لباس هم كه تميز شد نشاط مي‌آورد، برای فردی هم که به لباس تميز نگاه كند، نشاط پيدا مي‌كند. اگر براي همسرش مي‌شويد علاقه‌ي همسرش هم زياد مي‌شود. در نماز، بهداشت، حقوق، ادب، انتخابات، آزادي، هست. كمالي نيست مگر اينكه در نماز هست. اگر كسي كمالی پيدا كرد كه در نماز نبود، جايزه مي‌دهم. ادب در نماز هست. تا آقا حرف مي‌زند تو هيچي نگو. اطاعت در نماز هست. قبل از آقا خم نشو، قبل از آقا سرت را از خاك برندار. قبل از آقا ركوع نكن. انتخابات و آزادی در نماز هست، جايي برو كه امام جماعت را قبول داري. پيش نمازي را انتخاب كنيد كه قرائتش بهتر باشد. عدالت، پيش نماز بايد عادل باشد. نظم، صف‌ها بايد منظم باشد. تغذيه هست، با لقمه‌ي حرام، نماز صحيح است ولی قبول نيست. حق مردم، حق همسر، حق والدين، حق حيوان، حيوان اگر تشنه است شما حق نداري وضو بگيري. بايد آب را به حيوان بدهي و تيمم كني. دقت، اگر در اعضاي وضو به اندازه‌ي سر سوزن هم شسته نشود، وضوي باطل است، اضافه‌كاردر نماز، نماز نافله. شهيد، مهر كربلا. شانه، اگرشانه بزني، ثواب يك ركعت سي برابر مي‌شود، سي تا هم براي عطر اضافه مي‌شود، هفتاد تا هم براي مسواك اضافه مي‌شود، نشاط در نماز، اگر وضو با آب سرد، ثوابش سي برابر است، هرچه آب سرد روي پوست بدن باشد نشاطش بيشتر است، معاد در نماز، «مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ» (فاتحه/4) توحيد در نماز، «اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له». آمريكا هيچ غلطي نمي‌تواند بكند، چون در نماز مي‌گوييم: الله اكبر! تو بزرگ هستي، وقتي خدا بزرگ است، آمريكا كوچك است. سوار هواپيما بالا که مي‌رود، خيابان 45 متري مي‌شود اندازه‌ي يك طناب سياه. هرچه ايمان ما به خدا بيشتر شود، آمريكا نزد ما كوچكتر است. آرايش در نماز، زن هرچه طلا دارد وقت نماز از آنها استفاده كند، ثواب دارد. برای مرد كه طلا حرام است بهترين عطر را بزند. رنگ لباس، لباس با رنگ سفيد ثوابش بيشتر است. در يک جمله، نماز هنر، صنعت و مهندسي خداست که همه اين خوبی ها را درآن جا سازی نموده است. ورزش در نماز، حركات ركوع و سجده، بهترين وقتي كه خون به مغز مي‌رسد در حال سجده است. البته سجده براي اين كار نيست. سجده براي قرب به خداست، منتهي اين اثر را هم دارد، مثل اينكه كه صله رحم مي‌رويم، عمو و عمه و خاله و دايي را ببينيم، منتها در راه غذا هم هضم مي‌شود. سفارش می کنم در هر خانه‌اي شماره تلفن يك اسلام ‌شناس باشد، شبهات و سؤالاتی که پيش مي‌آيد، از اسلام شناس بپرسند.

4- خطر ضايع كردن نماز انسان وقتي از خدا جدا شود، نماز را هم ضايع می كند، قرآن می فرمايد: «فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُواالصَّلاةَ» (مريم/59) درباره‌ي نماز سه تا تعبير داريم. هر تعبيري هم يك باري دارد، يکی «أَضاعُوا» يعني نماز را ضايع كردند، يکی هم حديث داريم: «اهان بالصلاة» به نماز اهانت كرد. يکی هم: «استخف بالصلاة» نماز را سبك شمرد. «استخف بالصلاة»، ضايع مي‌كند يعني غلط مي‌خواند، امام صادق فرمود: بعضي به قدري بد نماز مي‌خوانند كه اگر آنطور كه با خدا حرف مي‌زنند با همسايه‌ حرف بزنند، جواب نمي‌دهد. در نماز بالاترين نقطه‌ي بدن به خاك گذاشته شود، آن هم روي عزيزترين خاك، خاك كربلا، وضو با آب آلوده نباشد.

5- تصحيح قرائت نماز نماز هفده، هجده كلمه دارد که واجب است بادقت بيشتری قرائت ‌شود، بعضی هم تكراري است. مثل الله اكبر، يکی «ح» که بايد سفت گفته شود، مثل زمستان كه دست سرد مي‌شود، برای گرم شدن حا حا حا مي‌كنيم، مثل: «قل هو الله احد»، «وحده لا شريك له»، «وحده»، «اللهم صل علي محمد»، «محمد»، يكی هم «صاد» صداي سوت بدهد، مثل «صراط»، «الله الصمد»، «صالحين»، «صل» اگر با سين بگوييم معنايش فرق می کند، «اللهم صل»، «سل» با سين، يعني خدايا بكش، «عين» هم در گلو گفته شود مثل: «عالِم»، يعني با سواد، «آلم» يعني مرض، «اَلَم» يعني درد، «اياك نعبد»، «السلام عليك»، «السلام علينا»، «السلام عليكم»، «و اشهد ان محمداً عبده»، «نعبد»، «نستعين»، اگر نماز را درست نشود مصداق «أَضاعُوا» ضايع كردن نماز است. کمی تکرار و تمرين لازم دارد، سرود را چقدر تمرين مي‌كنيم؟ تعجب مي‌كنم از آن هايی که وقتي مهمان دارند با تُرُب گل درست مي‌كنند، ولی براي رابطه با خدا نماز را تصحيح نمي‌كنند، و «استخف» نماز را سبك مي‌شمارد. حديث داريم: «واجعل افضل... » بهترين وقت را براي نماز بگذاريد.

6- رابطه نماز با ازدواج و همسرداري با ازدواج يك ركعت نماز هفتاد برابر مي‌شود، نگوئيد مشغول تحصيل هستيم، اگر مقدماتي پيش آمد ازدواج كنيد، و آنها که به تاخير مي‌اندازند اشتباه مي‌كنند. آمار طلاق كه زياد مي‌شود، به خاطر اين است، كه سن ازدواج بالا رفته است. مثل شاخه که باريك است، پيوند مي‌خورد، تنه درخت ديگر پيوند نمي‌خورد. درس، هم آموزش هست، ولی كدام پرورش؟ چون دبستاني‌ها احترامشان به معلم و پدر و مادر بيشتر است يا راهنمايي‌ها؟ راهنمايي‌ها يا دبيرستاني‌ها؟ همسرداري هم در نماز اثر دارد. حديث داريم زن و شوهري كه به هم بد گويی کنند، نماز هيچ كدام قبول نيست. حضرت رسول نماز را سريع خواند، گفتند: يا رسول الله چرا؟ فرمود: مگر صداي بچه را نشنيديد؟ مادرش سر نماز بود، بچه از مادر جدا شده بود. اسلام فرموده: بين بچه حيوان و حيوان نبايد جدايي بياندازي. به مسؤول زكات مي‌فرمايد: «لَا يَحُولَ بَيْنَ نَاقَةٍ وَ بَيْنَ فَصِيلِهَا» (بحارالانوار/ج33/ص524) بين ناقه‌ي شتر و بچه‌اش جدايی نيانداز. اسرائيل با چه منطقی بچه‌هاي فلسطين را مي‌گيرد و مي‌برد که سالها از پدر و مادر دور هستند. اگر دعوت كننده به نماز خود با اخلاق باشد، و عمل كند اثر می‌گذارد. از امام پرسيد: چطور بچه‌ها را به نماز دعوت كنيم؟ فرمود: خودت نماز بخوان، از افرادی سؤال شده که نماز را از چه كسي ياد گرفتي؟ (خانه، مدرسه، مسجد.) اكثراً گفته اند: در خانه، از پدر يا مادر؟ اكثراً گفته‌اند: از مادر. به خصوص اگر لباس زيبا برای آنها بدوزيم، و جوايزي كه مي‌خواهيم بدهيم مثلاً در راه رفتن به مسجد كفش بخريم، اگر نماز را بي غلط خواندي گوشواره مي‌خرم. يعني نماز را بايد بند كنيم به چيزهايي كه برای نسل جاذبه دارد. خدايا تو را به حق محمد و آل محمد ما و نسل ما را از بهترين مقيمين نماز قرار بده.

«سخنان ارزشمند  محسن قرائتی در برنامه تلویزیونی درسهایی از قرآن شبکه اول سیما » 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: